8 dingen die je niét moet doen voor je gaat slapen.

Featured image

Niet kunnen slapen is ontzettend frustrerend. En van boos en gefrustreerd in bed liggen, is nog nooit iemand snel in slaap gevallen.

Ben je een slechte slaper? Zo iemand die in bed nog even uitgebreid de dag gaat analyseren of alvast mentaal een to-do-lijst maakt voor de volgende dag? Het is moeilijk om je gepieker stop te zetten, maar gelukkig zijn er wel andere tips waar je rekening mee kunt houden om de kans op een goede nachtrust te vergroten. Daarom hier 8 dingen die je vooral niét moet doen als je een nacht wil doorslapen.

1. Laat sporten

Vind je het prettig om ‘s avonds te sporten? Probeer dan uiterlijk twee uur voordat je gaat slapen te stoppen. Het is nog beter om je work-out te verschuiven naar de ochtend. Uit onderzoek van Runners World blijkt dat mensen die vroeg sporten, ‘s nachts veel beter doorslapen.

2. Selderij eten

Selderij werkt vochtafdrijvend. Omdat het ook nog eens weinig calorieën bevat, is dit geliefd dieetvoer. Voor je nachtrust is het alleen niet zo bevorderlijk, omdat de kans groot is dat je na het eten van selderij ‘s nachts moet plassen. Bewaar het liever voor de lunch.

3. Pittig en gekruid eten

Een bord curry is heerlijk, maar helpt je niet om in slaap te vallen. Pittig eten geeft je metabolisme en hersenactiviteit een ferme slinger – iets wat je ‘s nachts juist liever niet wil. Daarnaast produceer je door pittig eten sneller maagzuur wat weer leidt tot een opgeblazen gevoel. Wees voorzichtig met de rode pepers en stop met eten 2 tot 3 uur voordat je je bed in duikt

4. Rood vlees

Een biefstuk is een geweldige bron van proteïne en ijzer. Vlak voor het slapen gaan is rood vlees eten echter geen goed idee. Het lichaam verteert proteïne en vet heel langzaam en zoals je ongetwijfeld weet is slapen met een volle maag het recept voor een nachtje woelen.

5. Alcohol drinken

Een glas wijn als slaapmutsje gebruiken is een mythe. Je wordt misschien lekker rozig van alcohol, maar je slaap gaat er in kwaliteit op achteruit. Je suiker- en serotonineniveau schieten net als je stemming en energielevel omhoog, om vervolgens weer naar beneden te kelderen net nadat je je laatste glas op hebt. Dat leidt tot dehydratie en een onrustige slaap. Een glas naast het eten kan best, maar probeer je laatste drankje uiterlijk 3 uur voor bedtijd op te drinken.

6. Een ijsje als toetje

Zo fout, maar zo lekker: op z’n Amerikaans voor de tv een bak roomijs oplepelen. De hoge dosis suiker houdt je niet alleen wakker, maar schijnt je zelfs nachtmerries te kunnen geven. Bovendien verbrand je die caloriebom nooit meer voor je in bed kruipt.

7. Koffie drinken

Het is niet voor niets dat mensen direct na het opstaan snakken naar een kop koffie. De cafeïne geeft een kick waardoor je een stuk alerter bent. Ook thee en cola zijn daarom niet handig om ‘s avonds te drinken. Omdat cafeïne relatief lang in je bloed blijft, moet je eigenlijk na 16:00 uur ‘s middags geen koffie meer drinken.

8. Chocola eten

Hier geldt hetzelfde als bij roomijs en koffie: suiker en cafeïne zijn funest als je goed wil slapen. Hoewel pure chocola veel meer antioxidanten bevat en gezonder is, is het voor je slaap beter om een stukje witte chocola te nemen (ook al telt dat officieel niet als chocola).

Advertenties

4 thoughts on “8 dingen die je niét moet doen voor je gaat slapen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s