De 10 dingen die je moet eten als je last hebt van stress.

Featured image

Stress is slecht nieuws voor je lichaam. Niet alleen kun je er allerlei vage klachten van krijgen – je komt er ook nog eens van aan. Als je je gejaagd voelt grijp je sneller naar ongezond voedsel en door de stress sla je dat vet sneller op rondom je buik, heupen en dijen. Inderdaad: precies daar waar je het niet wilt hebben.

Als je gestrest bent is ongezond eten wel het onverstandigste dat je kunt doen, maar toch is het bijzonder verleidelijk om naar die zak chips te graaien als je er doorheen zit. Door de stress komen er hormonen vrij die de opslag van vet aanmoedigen, waardoor je meer vet opslaat rondom je buik, heupen en dijen.

1. Bessen

Ze staan bekend om hun antioxidanten en blauwe bessen bevatten ook nog eens ingrediënten die vroegtijdige veroudering (door chronische stress) tegengaan. Ze temperen ook de vrijlating van suikers in je bloed en in tegenstelling tot ander zoet fruit zorgen bessen niet voor gasvorming en fermentatie in je buik. Ga dus voor frambozen, aardbeien, bessen en bramen als je trek hebt in iets zoets.

2. Kamille

Misschien weet je al dat kamillethee drinken voor bedtijd helpt als je snel in slaap wilt vallen. Omdat kamille het aminozuur in je lijf omhoog brengt, heeft het een kalmerende werking op je zenuwstelsel. Maar daarnaast zorgt het er ook voor dat het ‘hippuurzuur’ omhoog schiet. Deze substantie gaat infecties te lijf – iets wat je maar al te goed kunt gebruiken in tijden van stress.

Na de maaltijd een kopje kamillethee drinken helpt ook tegen buikkrampen en constipatie – iets dat veel voorkomt bij mensen die gebukt gaan onder spanning.

3. Pure chocola

Zo’n reep Milka of Tony’s is nog verleidelijker als je niet lekker in je vel zit. Goed nieuws: je hoeft je niet schuldig te voelen als je een stuk chocola verorbert. Kleine kanttekening: ga wel voor de pure variant. Door pure chocola komen er zogeheten bèta endorfines vrij in je hersenen waardoor je beter kunt omgaan met stress. Het bevat ook een stofje genaamd fenylethylamine (goeie voor Scrabble), dat zorgt voor gevoelens van plezier en euforie. Ga voor een reep waar minstens 70% cacao in zit.

4. Noten

Als je onder spanning staat, gaan je brein en lijf sneller door bepaalde vitaminevoorraden heen. Noten zitten vol met voedingsstoffen die snel opraken tijdens stress: vitamine B, zink, magnesium en omega-olie. Zorg er dus voor dat de voorraad niet uitgeput raakt door regelmatig te knabbelen op een handje ongezouten amandelen, walnoten of paranoten. Door wat noten achter de hand te hebben als snack zul je ook minder snel naar de minder gezonde opties grijpen als de trek toeslaat.

5. Selderij

Als je gestrest bent, is de kans groot dat je middenin de nacht of belachelijk vroeg wakker wordt. Om dat te voorkomen kun je selderij eten. De groente bevat tryptofaan wat je lichaam weer helpt met de aanmaak van serotonine, het stofje dat zorgt voor een positief humeur en goede nachtrust. Eet een paar stronken met een beetje pindakaas als snack voor het slapen gaan en je zorgt er meteen voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft waardoor je minder snel ‘s nachts wakker wordt.

6. Zoethout

Zoethout kan helpen om de bijnieren beter te laten functioneren. De bijnieren zijn 2 kleine klieren vlak boven de nieren die zorgen voor de afgifte van hormonen zoals cortisol en adrenaline – de stofjes die je nodig hebt om een deadline te halen. Als je moe bent, werken ook de bijnieren minder hard. Vervang koffie voor zoethoutthee voor wat extra support in drukke tijden. Maar pas op: drink het liever niet na 2 uur ‘s middags, want anders lig je ‘s avonds in bed nog steeds te stuiteren.

7. Vette vis

Kijk op het etiket of er in vis DHA en EPA zit. Dit zijn de omega 3-oliën die zo goed voor je zijn. DHA heb je nodig om lekker te slapen en EPA voorkomt ontstekingen in je cellen. De vitamine B, zink en magnesium die in omega 3 zitten voorkomen ook nog eens dat je verlangt naar suiker. Eet 2 tot 4 keer per week een makreel, ansjovis, zalm of sardientjes. Pas op met tonijn: daar zit relatief veel kwik in, wat weer in verband wordt gebracht wordt met hoofdpijn en slapeloosheid.

8. Knoflook

Stress zorgt op de lange termijn voor een verzwakt immuunsysteem. Daarom ben je gevoeliger voor virussen als je onder druk staat. Knoflook bevat anti-bacteriële, anti-virale en anti-schimmel eigenschappen. Voeg 2 teentjes toe aan je avondeten, dat zorgt ook nog eens voor wat extra smaak.

9. Kool – en alle familieleden ervan

Kool en alle verwante koolsoorten als broccoli, bloemkool, spruitjes en boerenkool bevatten zogenoemde glucosinolaten. Die helpen met het ontgiften van stresshormonen in de lever. Koolsoorten kunnen ook helpen bij PMS, oftewel: menstruatieklachten. Ze gaan de overheersing van oestrogeen tegen – een stressgerelateerde aandoening die verantwoordelijk wordt gehouden voor stemmingswisselingen vlak voor de menstruatie.

Zorg er wel voor dat je de groente gekookt, gestoomd of gebakken eet. Als je het rauw eet kan het zich gaan bemoeien met de schildklier, wat niet handig is als je al gestrest bent.

10. Olijfolie

Olijfolie kan helpen het hart en de vaten te beschermen. Belangrijk, want stress is vaak een onderliggende oorzaak van hartproblemen. Een relatief nieuwe ontdekking in olijfolie is de stof oleocanthal. Deze stof heeft dezelfde anti-ontstekende werking als ibuprofen. Kies een extra vierge onverhitte olijfolie die je over salade of groente sprenkelt. Verwarm de olijfolie niet omdat de hitte de delicate ingrediënten in de olie aantast. Als je gaat bakken kun je beter voor kokosvet of lijnzaadolie gaan omdat de ingrediënten daarin beter tegen hitte bestand zijn.

Advertenties

2 thoughts on “De 10 dingen die je moet eten als je last hebt van stress.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s