Hoe fotografeer je vlinders?

20160726082740

Vlinders zijn de mooiste en meest gefotografeerde insecten. Door hun verscheidenheid aan kleuren en vormen zijn het echte fotomodellen.

Vlinders vind je overal waar bloemen zijn: van bloemperkjes midden in de stad, tot zeldzaam wordende natuurgebiedjes met hun eigen specifieke vlindersoorten. Elke vlinder heeft een leefgebied nodig waar ze voedselplanten vinden om hun eitjes op te deponeren. Als deze planten verdwijnen, zullen de rupsen die afhankelijk zijn van de specifieke voedselplant sterven en verdwijnt ook de vlindersoort.

Als je een bepaalde vlindersoort wil fotograferen is het dus belangrijk de biotoop te kennen waar deze vlinder voorkomt. Zo vind je op de heide het heideblauwtje, het groentje, de heivlinder en het gentiaanblauwtje dat afhankelijk is van klokjesgentiaan.

In het zuiden van België ligt de Calestienne, een smalle richel van kalksteen die loopt van Trelon in Noord-Frankrijk tot Aywaille bij Luik. Op deze droge en kalkrijke grond groeien tal van bijzondere planten. Je kunt hier dan ook heel wat vlindersoorten vinden die elders in België bijna niet voorkomen, zoals het grootgeaderd witje, parelmoervlinders, de weerschijnvlinder, de koninginnepage en nog veel meer.

Welk materiaal gebruik je?

De beste lens om vlinderopnamen te maken is een goede macrolens. De meeste van deze lenzen hebben een vergrotingsmaatstaf van 1:1. Dat betekent dat je onderwerp op ware grootte wordt afgebeeld op de sensor van je camera.

Macrolenzen zijn er met brandpuntafstanden zoals 60 mm, 100 mm, 150 mm en 200 mm. Voor vlinders gebruik ik een 200mm-macrolens. Door de langere brandpuntsafstand is mijn werkafstand tot het onderwerp groter. Werk je met een 60mm-lens, dan moet je veel dichterbij komen en vergroot de kans dat je de vlinder doet opschrikken.

Een goed statief is een must. Met een macrolens bedraagt je scherptediepte slechts een paar millimeter, zodat je niet uit de hand kan werken. Je camera moet op dezelfde hoogte als het onderwerp kunnen staan. Liefst gebruik je dus een statief waarvan de poten bijna horizontaal geklapt kunnen worden, zodat je camera laag tegen de grond staat. Een statief zorgt er ook voor dat je met langere sluitertijden kan fotograferen. Het gebruik van de zelfontspanner of draadontspanner is aan te raden om trillingen te vermijden.

Flitslicht of natuurlijk licht?

Veel macrofotografen maken gebruik van flitslicht en halen er heel goede resultaten mee. Zelf ben ik voorstander van natuurlijk licht omdat ik dan perfect weet hoe mijn opnamen er gaan uitzien.

Een klein reflectiescherm helpt wel om je onderwerp wat bij te lichten. Je kunt er een kopen in de fotovakhandel, of zelf maken door zilverpapier op een stuk karton te kleven. Een goudkleurig reflectiescherm zorgt voor iets warmere kleuren.

Ik stel het gewenste diafragma in, en gebruik de scherptediepteknop op de camera om na te gaan wat scherp of onscherp in beeld komt. Desnoods pas ik het diafragma nog aan.

 – Bloemen op de achtergrond

Veel opnamen van vlinders worden gemaakt met een heel egale achtergrond zonder storende elementen. Maar door slim gebruik te maken van bloemen op de achtergrond kun je kleur brengen in je opnamen en komen de vlinderopnamen veel natuurlijker over.

– Welk tijdstip?

Bij zonnig weer is het onbegonnen werk om overdag vlinders te fotograferen. Ze zijn dan veel te actief en het licht is veel te hard. Het beste is om overdag een wandeling te maken in de natuur en goed uit te kijken waar de vlinders zich ophouden.

Als je dan de volgende dag vroeg opstaat, kan je bij het eerste daglicht op zoek gaan naar vlinders die de nacht hebben doorgebracht op gras of bloemen. Ze wachten op de eerste zonnestralen om zich op te warmen.

Je hebt dus rustig de tijd om een aantal opnamen te maken. Zo vroeg is het meestal nog windstil, en het licht heel zacht en mooi. Als wat later de zon opkomt en de windt toeneemt, is het tijd om te stoppen.

Is het weer lichtbewolkt, dan heb je de hele dag kans om vlinders te fotograferen. Ze zijn dan niet zo actief, en de wolken zorgen voor heel mooi licht.

Advertenties

6 thoughts on “Hoe fotografeer je vlinders?